10.09.2025 • Nawia
Kansainvälistyvän kasvuyhtiön rekrytointistrategia
Kasvu tuo mukanaan mahdollisuuksia ja paineita. Kansainvälistyvä kasvuyhtiö tarvitsee rekrytointistrategian, joka tukee liiketoiminnan laajentumista oikeaan aikaan ja oikeilla ihmisillä.
Nopeasti muuttuvassa arjessa rekrytointi saattaa jäädä reaktiiviseksi: tarpeisiin vastataan tilanteen mukaan ilman laajempaa suunnitelmaa. Mutta kun yritys tähtää uusille markkinoille, pelkkä reagointi ei riitä. Kasvun tueksi tarvitaan selkeä ja ennakoiva rekrytointistrategia
Suunta, osaaminen ja ajoitus – strategian kolme ydintä
Onnistunut kasvuyrityksen rekrytointi alkaa suunnasta. Mihin halutaan laajentua, millä aikataululla ja millaista osaamista se edellyttää? Kun liiketoiminnan painopisteet kirkastuvat, myös rekrytoinnin tarpeet on helpompi tunnistaa.
Toinen keskeinen kysymys on ajoitus. Liian aikaisin tehty rekrytointi voi sitoa resursseja väärin. Liian myöhään tehty voi hidastaa koko kasvua. Tässä kohtaa korostuu rekrytointikumppanin rooli. Kokenut kumppani auttaa ajoittamaan rekrytoinnin liiketoiminnan tahdin mukaisesti.
Kansainvälinen rekrytointi vaatii uudenlaista osaamista
Kansainvälistymisen myötä muuttuvat myös osaamisvaatimukset. Tarvitaan kielitaitoa, kulttuurista ymmärrystä, globaalia markkinatuntemusta ja kykyä toimia erilaisissa tiimeissä. Tällaisia osaajia ei aina tavoiteta perinteisin keinoin. Silloin avuksi tulee suorahaku rekrytointi.
Kansainvälinen rekrytointi tuo esiin myös sen, kuinka tärkeää on yhdistää tekninen osaaminen ja kulttuurisopivuus. Etenkin kansainvälisissä tiimeissä arvojen, toimintatapojen ja viestinnän yhteensopivuus korostuvat. Oikea osaaja ei aina ole se, jolla on eniten kokemusta, vaan se, joka pystyy kasvamaan roolissa ja rakentamaan yhteistyötä yli rajojen.
Avainhenkilöiden rekrytointi tukee skaalausta
Jokainen kasvuloikka vaatii tuekseen oikeat avainhenkilöt. Erityisesti esihenkilö- ja asiantuntijatasolla. Siksi johdon rekrytointi, myyntijohtajan rekrytointi tai uuden markkinan vastuuhenkilön löytäminen on enemmän kuin täyttöä. Kyse on luottamuksesta, kasvun mahdollistamisesta ja arjen johtamisesta.
Kun rekrytoinnin kehittäminen otetaan osaksi strategiatyötä, syntyy kestävämpi pohja. Jokainen uusi tekijä on harkittu lisä, ei nopea paikkaus. Tämä vahvistaa myös työnantajamielikuvaa ja sitouttaa tiimiä.
Toimiva kumppanuus tuo selkeyttä ja aikaa
Rekrytointiprosessi voi syödä yllättävän paljon aikaa, etenkin jos sen päälle kasaantuu myös muu tekeminen. Ulkoistaminen ei tarkoita hallinnan menettämistä, vaan mahdollisuutta keskittyä ydintekemiseen.
Hyvä kumppani tuo rekrytointeihin rakennetta, viestii aktiivisesti ja haastaa tarvittaessa ajattelua. Kun rekrytoinnin strategia, viestit ja vastuut on selkeästi sovittu, syntyy toimiva ja tehokas yhteistyö. Samalla rekrytoinnin tehostaminen ja laadun parantaminen tapahtuvat luonnollisesti.
Me Nawialla autamme kasvuyhtiöitä rakentamaan rekrytointistrategioita, jotka tukevat kansainvälistä kasvua. Oli kyseessä ensimmäinen avaus uuteen maahan tai usean roolin laajentuminen, tuomme prosessiin selkeyttä, markkinatuntemusta ja ihmislähtöistä näkemystä.