Rekrytoijan on keksittävä itsensä uudelleen
“Kyllä mekin tämä rekrytointi hallitaan, mutta meillä ei vain juuri nyt ole riittävästi aikaa hoitaa sitä. Siksi hyödynnämme kumppania.”
Ajan säästäminen omaan ydintekemiseen, oikeat järjestelmät ja rekrytointityökalut, valmiit osaajalistat, ilmoituskanavat ja rekrytointiin keskittyvät ammattilaiset. Tässä tyypillisiä nostoja, joita olemme saaneet vuosien varrella kuulla asiakkailta heidän perustellessaan päätöstään antaa rekrytointi siihen keskittyvän kumppanin hoidettavaksi. Hyviä pointtejahan nämä ovat. Miksi siis meidän rekrytoijien tulisi olla huolissaan?
Sosiaalisen media ja teknologinen muutos on tehnyt rekrytoinnille saman kuin viestinnälle. Rekrytointi on demokratisoitunut. Lähes jokaisella yrityksellä on tänä päivänä mahdollisuus tehdä laadukasta rekrytointia – tai ainakin mahdollisuus yrittää tehdä sitä laadukkaasti. Tähän päällimmäisiä syitä ovat modernien ja kustannustehokkaiden rekrytointityökalujen tulo työmarkkinoille, sosiaalisen median hyödyntäminen ja yleinen kulttuurin muutos – ymmärrämme jo vähän paremmin, että rekrytointiin kannattaa panostaa. Tänä päivänä asiakas voikin kysyä meiltä, mitä lisäarvoa me tuomme, kun heilläkin on otettu käyttöön oma ATS (rekrytointityökalu) ja meidän muutama aktiivinen avainhenkilö voi laittaa viestin liikkeelle LinkedInissä?
Ajan säästäminen on työkaluista ja kanavista huolimatta edelleen validi hyöty. Mutta siihenkö meidän arvon luonnin pitäisi oikeasti nojata? No, mitä voimme tehdä toisin? Missä voimme nostaa omaa tasoamme?
Ensinnäkin meidän pitää kyetä näkemään, ja sen jälkeen myös ansaitsemaan roolimme aitoina konsultteina (sen positiivisessa mielikuvassa). Tämä tarkoittaa, että meidän on otettava kumppanina vahvempaa roolia rekrytoinnin johtamisesta, tarjottava näkemystä, haastaa, hallita odotuksia suhteessa tuntemaamme työmarkkinaan, ymmärryttää mitä osaajat arvottavat valintaa tehdessään sekä auttaa asiakasta ymmärtämään työnantajakuvan merkitys osana rekrytoinnissa onnistumista. Se jälkeen, kun meillä on näkemys mistä kanavasta oikeat osaajat tavoitetaan, tulee meillä on näkemys myös siitä, miten ja millä kulmalla nämä osaajat on mahdollista houkutella käymään keskustelua kanssamme.
Meidän pitää saada asiakas näkemään, että rekrytoijan tonttiin ja osaamiseen kuuluu paljon muutakin kuin prosessin läpivienti. Meidän tulee todistaa, että osaamme nähdä metsän puilta sen sijaan, että vain viemme laput silmillä prosessin maaliin toimeksianto kerrallaan. Kokemus tuo perspektiiviä, näkemyksellisyyttä ja taidon löytää muita ratkaisuja kun alkuperäinen suunnitelma ei toteutunutkaan. Annetaan asiakkaan nähdä, että meiltä saa ja pitääkin vaatia enemmän kuin ehkä aiemmin on totuttu.