Suorahaku arkipäiväistyy
Mielikuva verhojen takana tapahtuvasta kabinettipelistä ja monen kuukauden prosessista alkavat olla historiaa – ainakin kun katsotaan suorahakuun liittyvää mielikuvaa yleisellä tasolla. Suorahaku on menetelmänä todistanut, että se on tehokkain keino löytää parhaat mahdolliset osaajat avoimiin rooleihin haastavista asiantuntijatehtävistä alkaen.
Suorahaku on kasvanut hiljalleen Suomessa yli 100 miljoonan markkinaksi (lähde Duunitori). Se on käsitteenä arkipäiväistynyt ja yhä useampi asianuntija osaa kertoa kokemuksiaan siitä, miten häntä on lähestytty suorahakukonsultin toimesta. Suorahaun suosiota ei selitä ainoastaan työmarkkinoiden kilpailutilanne. Tässä viisi muuta tunnistamaamme tekijää muutoksen takana:
Tehokkuus
Mielikuva monta kuukautta kestävistä prosesseista elää edelleen ja saattaa olla myös osa todellisuutta. Oikein toteutettuna suorahaku on kuitenkin usein nopein keino viedä rekrytointi tuloksekkaasti maaliin. Suorahaun kautta työnantajat voivat kohdistaa hakunsa suoraan haluttuihin henkilöihin, mikä voi säästää aikaa ja resursseja verrattuna perinteiseen rekrytointiprosessiin.
Verkostoitumisen merkityksen kasvu
Yritykset panostavat entistä enemmän verkostoitumiseen ja suhteiden rakentamiseen potentiaalisten osaajien kanssa, ja suorahaku on yksi tapa tehdä näitä kontakteja.
Teknologian kehitys
Rekrytointialan teknologian kehitys on mahdollistanut entistä tarkemman ja tehokkaamman suorahaun, mikä voi houkutella yrityksiä käyttämään tätä menetelmää. Headhuntterin ei tarvitse enää soitella lankapuhelimella johtajan sihteerille vaan kontaktointi voidaan tehdä hyvin matalalla kynnyksellä LinkedInissä.
Joustavuus
Suorahaku antaa yrityksille mahdollisuuden olla joustavia ja reagoida nopeasti muuttuviin tarpeisiin, mikä voi olla erityisen tärkeää nopeasti kasvavissa tai muuttuvissa yrityksissä. Välillä löytyy myös valideja perusteita pitää prosessi luottamuksellisena, eikä tehdä asiasta isoa numeroa.
Palvelun hinta
Erityisesti teknologian muutos ja suorahakupalveluihin liittyvä kilpailun kasvu on tuoneet suorahaun hintaa alaspäin. Palvelun hintaa eivät välttämättä enää suoraan määrittele onko kyseessä johtajan ja vai asiatuntijan rooli. Kyse voi olla enemmän siitä, kuinka suuresta osaajaryhmästä puhutaan ja kuinka vaikea kyseinen rooli on täyttää.
Miten suorahaun kasvu muuttaa työmarkkinoiden dynamiikkaa?
Työn pirstaloituminen ja projektimaisuus ovat jo väistämättä johtaneet työn luonteen merkittävään muutokseen ja työsuhteiden lyhentymiseen erityisesti ympäristöissä, joissa selkeitä kasvupolkuja ylös tai sivulle ei pystytä tarjoamaan. Odotukset omaa työtä ja sen merkityksellisyyttä kohtaan ovat korkeammalla kuin koskaan. Samanaikaisesti sitoutuminen itse projektiin ja tiimiin on usein voimakkaampaa kuin itse työnantajaan.
Kun lisätään kaiken tämän päälle lisätään muutos, jossa sosiaalinen media, verkostot ja aktiivisesti lähestyvät rekrytoijat mahdollistavat entistä paremmat tietoisuuden erilaista mahdollisuuksista, tarkoittaa tämä liikehdinnän kasvamista työmarkkinassa. Suorahaku tekee rekrytoinnin entistä näkyvämmäksi myös niille, jotka eivät tietoisesti ole työnhaussa. Parhaassa tapauksessa se kasvattaa osaajien työelämätaitoja sekä kykyä käydä hyviä ja rakentavia keskusteluja erilaisissa mahdollisuuksista. Nämä keskustelut tuovat perspektiiviä ja auttavat osaajia tunnistamaan paremmin myös omaa osaamistaan.
Näin meidän rekrytoijien näkökulmasta muutos on helppo nähdä positiivisena asiana. Meidän tavoitteemme on, että yritykset löytävät tiimiinsä parasta mahdollista osaamista. Samanaikaisesti pyrimme siihen, että osaajat tunnistavat itsestään täyden potentiaalinsa ja voivat hyödyntää tätä itselleen sopivissa yrityksissä. Vaikka näemme dynaamisissa työmarkkinoissa paljon hyvää, on myönnettävä, että työ osaajien sitouttamiseen työnantajan näkökulmasta menee välillä hyvinkin vaikeaksi. Vaihtuvuus tekee yrityksille ja yksilöille lähtökohtaisesti hyvää, mutta missä mittakaavassa? Iso kysymys on, kuinka hyvin työmarkkinoiden rakenteet pysyvät muutoksessa mukana.